Współcześnie w branży spożywczej panuje bardzo silna konkurencja. Jest to branża bardzo szeroka, w jej skład wchodzi bardzo wiele działów, które można by określić jako „mniejsze branże”. W rezultacie na rynku działa ogromna liczba firm, z których większość specjalizuje się w produkcji bardzo konkretnych produktów spożywczych. Jako przykład można podać producentów piwa. Są to firmy, które mierzą się z silną konkurencją i dlatego podejmują rozmaite działania, których celem jest pozyskiwanie nowych klientów i utrzymywanie relacji z dotychczasowymi. Jest to niezbędne, aby na wymagającym rynku browarów się utrzymać. W ramach takich działań mogą m. in. rozdawać klientom podarunki.
Takie upominki reklamowe – przedmioty, które reklamują daną firmę poprzez nadruk a ponadto przydają się klientom w życiu codziennym – to np. kubki, długopisy, talerzyki, notesy, smycze, zakładki, czasami elementy odzieży, ramki na zdjęcia, zegary ścienne, itp. Wybór, jak widać, jest bardzo duży. Nadruki, o których mowa, to np. logo firmy, jej nazwa, ewentualnie hasła reklamowe, jeśli jest na to miejsce.
Wspomniane upominki reklamowe, jak również napisano, mają na celu pozyskanie dla danego producenta piwa nowych klientów oraz utrzymanie dotychczasowych. Jak można to osiągnąć? Jest na to kilka sposobów.
Popularne jest wykorzystywanie imprez plenerowych do takich działań. Wygląda to tak, że uczestnicy takiej imprezy otrzymują prezenty, np. przedmioty, o których mowa, w miejscu, gdzie dany producent piwa ma swoje stoisko. Rzecz jasna najczęściej dzieje się tak, jeśli producent ten jest jednocześnie sponsorem danej imprezy lub jednym z organizatorów. Imprez takich, jak wiadomo, nie brakuje w ciągu roku.
Ale Upominki reklamowe mogą też trafiać do klientów i potencjalnych klientów na wiele innych sposobów. Można rozdawać je przechodniom w różnych ruchliwych punktach większych miast, można wręczać takie podarunki tym, którzy kupią odpowiednią ilość danego piwa, np. w sklepie spożywczym albo w lokalu rozrywkowym, gdzie piwo dane jest do nabycia.